Ambassadpersonal från EU/EES-land eller Schweiz
Utländsk ambassadpersonal och andra personer med diplomatisk status, samt deras familjemedlemmar, kan ibland tilldelas ett svenskt personnummer. Dessa personer är dock inte folkbokförda i Sverige. I regionernas centrala personuppgiftssystem (PU) registreras dessa med länskod 34 (Ej folkbokförd men bor i Sverige).
Personer från annat EU/EES-land eller Schweiz som arbetar på ambassad, samt medföljande familjemedlemmar, har ofta tillgång till intyg med olika användningsområden. I tabellen anges vilka intyg som kan förekomma för dessa personer och vilken vård respektive intyg ger rätt till.
Intyg | Intyget ger rätt till följande vård | Patientavgift |
---|---|---|
EU-kort/provisoriskt intyg | Akut, nödvändig vård | Samma som folkbokförda |
__ | __ | __ |
Försäkringskassans intyg, ”Intyg om rätt till vårdförmåner i Sverige för personer bosatta i ett annat EU/EES-land eller Schweiz” | Akut, nödvändig och planerad vård | Samma som folkbokförda |
__ | __ | __ |
Försäkringskassans intyg, ”Intyg om bosättning i Sverige enligt förordning 883/2004 från Försäkringskassan” | Akut, nödvändig och planerad vård | Samma som folkbokförda |
__ | __ | __ |
Intyg S2 | Planerad vård | Samma som folkbokförda |
__ | __ | __ |
Intyg E112 | Planerad vård | Samma som folkbokförda |
__ | __ | __ |
Patienten saknar EU-kort/intyg | Patienten betalar hela vårdkostnaden. Gäller akut, nödvändig och planerad vård. |
Underlag vid fakturering
Kopia på ovan nämnda intyg eller EU-kort (både framsida och baksida), besökskvitto samt fullständig adress i hemlandet och eventuell tillfällig adress i Sverige ska alltid bifogas fakturan.
Kontrollera alltid att intyget är giltigt vid tidpunkten då vården ges.
Faktureringsadress:
Region Stockholm EU-K14
Box 6912
102 39 Stockholm