08-55 11 04 22

Telefontider

Fax: 08-55 11 04 24
Måndag-Fredag
08.00-17.00

Har fått fruktansvärt ont efter en kortisoninjektion i axeln

Hej!Jag har fått en kortisonspruta i vänster axelled hos en Ortoped pga frusen axel “idag”.
Efter en halv timme efter injektionen har jag fruktansvärd ont i axel. Jag har ätit smärtstillande men ingenting hjälper.Hur lång tid tar det tills värken avtar? Vilket smärtstillande hjälper mig att kunna sova smärtfri under natten?

”Smärtchock”: Den vanligast biverkan efter en kortisoninjektion är ”smärtchocken” dvs en uppblossande smärta som gör att du blir orolig och tror att något gått snett. 
Vet man bara om att den kan inträffa så brukar det inte bli så starka smärtor. Men ibland kan man behöva ta lite smärtstillande medicin. Var fjärde patient som får en kortisoninjektion i axelleden kan uppleva mycket starka smärtor i axeln efter kortisonsprutan. Vanligen dämpas smärtorna inom 24 timmar. Ibland kan de pågå i några dagar.  Vanliga smärtstillande mediciner som Alvedon, Diclofenac (NSAID) eller Citodon brukar kunna dämpa smärtorna.